Ga naar de inhoud

pijn

Pijn

Iedereen heeft wel eens pijn. Pijn kan hevig of zeurderig zijn, voorbijgaan, aanhouden of toenemen. Pijn is belangrijk en kan nuttig zijn. Het waarschuwt ons dat iets in ons lichaam beschadigd of overbelast wordt. Het wijst ons op een verwonding, ontsteking of ziekte. Het zorgt ervoor dat we maatregelen nemen om onszelf te beschermen en de oorzaak van de pijn te bestrijden.

Pijn heeft vaak een duidelijke oorzaak: iets in het lichaam is beschadigd of werkt niet zoals het hoort. De zenuwen in het beschadigde lichaamsdeel geven een seintje naar je hersenen en je voelt pijn. Pijn wordt beïnvloed door je gedachten en gevoelens en door de manier waarop jij en je omgeving met de pijn omgaan.

Soms heeft pijn geen duidelijke oorzaak en weten we niet waar de pijn vandaan komt. Of er was eerder wel een wond, maar die is al lang genezen. Toch houdt de pijn dan soms aan. Dat kan komen omdat het lichaam zich eerst aanspande tegen de pijn. Terwijl de oorzaak van de pijn allang weg is, blijft de spanning in het lichaam bestaan. Of mensen blijven anders bewegen, omdat ze eerder op die plek pijn hadden.

Angst, spanning, onzekerheid en eenzaamheid kunnen de pijn verergeren.

Het kan dan heel goed helpen om weer vertrouwen te krijgen in het eigen lichaam. Door oefeningen te doen onder begeleiding van een fysiotherapeut, door te gaan sporten (onder begeleiding), door afleiding en geruststelling te zoeken.

Soms is het nodig om een pijnstiller te gebruiken. Omdat de pijn echt heel heftig is (bijvoorbeeld bij een hernia of breuk) of om een vicieuze cirkel te doorbreken.

Als je ervoor kiest om een pijnstiller te nemen, is het belangrijk uit te zoeken welke pijnstiller het beste helpt. Begin met paracetamol, omdat deze pijnstiller goed werkt en de minste bijwerkingen heeft. De andere zonder recept verkrijgbare pijnstillers hebben meer bijwerkingen, vooral voor de maag en darmen. Het advies is om het gebruik van alle pijnstillers behalve paracetamol te overleggen met de huisartsenpraktijk, dus ook het gebruik van ibuprofen.

Bij aanhoudende pijn kan het nodig zijn de pijnstillers op vaste tijden te slikken, zodat de pijn niet telkens terugkomt.

Bij ernstige pijn kan het nodig zijn (tijdelijk) sterkere pijnstillers voor te schrijven, bijvoorbeeld een morfine-achtige pijnstiller.

Wanneer je lang veel pijnstillers blijft gebruiken, kunt je er ook afhankelijk van worden en er zelfs hoofdpijn van krijgen.

Psychologische behandeling

Wanneer je pijn hebt, kun je je verdrietig, boos, hopeloos en wanhopig voelen. Chronische pijn kan je humeur beïnvloeden, je slaap verstoren en een negatieve invloed hebben op je relaties. Een psychologische behandeling kan bij pijn direct helpen door het verminderen van psychische stress, want door veel psychische stress wordt de pijn vaak erger.

Pijn verergert bijvoorbeeld als gevolg van angst en depressie, maar pijn veroorzaakt zelf ook angst en depressie. Stress maakt de pijn erger, maar pijn veroorzaakt ook zelf stress. Slaapgebrek maakt de pijn erger, maar andersom slaap je ook slecht doordat je pijn hebt.

Fysiotherapie, cesartherapie, manuele therapie of oefentherapie

Deze soorten therapie helpen bij het verbeteren van het bewegings- en houdingsapparaat, wat goed is voor de gezondheid en het algehele welbevinden. Het kan je helpen zelfstandiger te leven.

Yoga, Mindfulness, sporten als Pilates en zwemmen kunnen ook heel goed helpen bij pijn. En natuurlijk het doen van leuke dingen om even afgeleid te zijn!